Thursday, October 22, 2009

ဦးစားေပးကုိေရြးခ်ယ္ျခင္း


image downloaded from http://www.oneyearbibleblog.com

Priority လုိ႔ေခၚတဲ့ ဘယ္ဟာကုိဦးစားေပးျပီးလုပ္မလဲဆုိတာဟာ၊ လူတစ္ဦးခ်င္း၊ အဖဲြ႔အစည္းအသီးသီး၊ အိမ္ေထာင္စုမ်ားကစလုိ႔ ႏုိင္ငံအတုိင္းတာအထိနယ္ပယ္တုိင္းမွာ မျဖစ္မေနအခ်ိန္နဲ႔အမွ် မွန္မွန္ကန္ကန္ေရြးခ်ယ္ေနၾကရမယ့္ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ေနရာမဆုိဦးစားေပးကိစၥကုိေရြးခ်ယ္တာမွားသြားခဲ့ရင္၊ လူအလုိက္၊ မိသားစု-အဖဲြ႕အစည္း-ႏုိင္ငံနဲ႔ခ်ီျပီး နစ္နာဆုံးရွဳံးမွဳေတြျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။

ဥပမာအေနနဲ႔ ဂ်ပန္မွာအသစ္တက္တဲ့အစုိးရက ေလာေလာဆယ္ဦးစားေပးလုပ္ငန္းအေနနဲ႔ ျပည္သူ႕အခြန္ေငြေတြနဲ႔လည္ပတ္ေနတဲ့ဘတ္ဂ်က္ကုိ၊ အက်ဳိးအရွိဆုံးျဖစ္ေအာင္၊ မလုိတဲ့-အေရးမၾကီးတဲ့ေနရာေတြမွာ ျဖဳန္းသလုိမျဖစ္ေအာင္၊ ဘတ္ဂ်က္စိစစ္ေရးလုပ္ပါတယ္။ ဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးအပါအ၀င္ အရင္အစုိးရကလုပ္သြားတဲ့ ဦးစားေပးမဟုတ္တဲ့ ပေရာဂ်က္ေတြအမ်ားၾကီးကုိ ဆုိင္းငံ့တာ၊ ဖ်က္ပစ္တာမ်ိဳးေတြလုပ္ဖုိ႔ရွိပါတယ္။ ဒီလုိစီးပြားက်ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီလုိဦးစားေပးကုိေရြးခ်ယ္တာဟာ မွန္ကန္ျပီး အေမွ်ာ္အျမင္ရွိတဲ့ လုပ္ရပ္မုိ႔ အေနာက္ႏုိင္ငံၾကီးေတြကေတာင္ ခ်ီးက်ဴးအတုယူေနၾကပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ဦးစားေပးလား၊လုိလားမလုိလား မတြက္ဘဲ ေဆာက္ျပတုိင္းအထင္ၾကီးစရာ ဂုဏ္ယူစရာမဟုတ္ဘူးဆုိတာသင္ခန္းစာယူမိပါတယ္)

ဒါကႏုိင္ငံနဲ႔ခ်ီျပီးဥပမာျပတာပါ။ လူတစ္ခ်င္းအေနနဲ႔လည္း ေက်ာင္းသားဆုိ-ဘယ္ဘာသာကုိဦးစားေပးက်က္မွတ္ေလ့လာမလဲ၊ အနာဂတ္မွာဘာကုိဦးစားေပးလုပ္ခ်င္ျဖစ္ခ်င္လဲ ဆုိတာ ရည္မွန္းခ်က္ေလးေတာ့ အနည္းဆုံးရွိသင့္ပါတယ္။ အလုပ္လုပ္တဲ့သူေတြဆုိလည္း၊ အလုပ္ကရတဲ့ေငြကုိဘယ္ေနရာမွာဦးစားေပးသုံးမွာလည္း၊ေလာေလာဆယ္ဦးစားေပးရမွာဘာလဲဆုိတာ သိသင့္-ဆုံးျဖတ္ထားသင့္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္၊ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္းရတဲ့ေငြကုိ၊ စားဖုိ႔နဲ႔ ေနဖုိ႔ဦးစားေပးျပီး သုံးမယ္။ ပုိေငြရွိမွ လုိတဲ့အ၀တ္အသုံးအေဆာင္၀ယ္မယ္စသည္ျဖင့္။ ပုိေငြေတြစုမိလာရင္၊ ေနစရာအိမ္အတြက္အရင္စုမယ္၊ ျပီးရင္ဒုတိယဦးစားေပးအတြက္စုမယ္..စသည္ျဖင့္ စံနစ္တက်၊ ရည္မွန္းခ်က္ရွိရွိ။ ေမွ်ာ္ေမွ်ာ္ျမင္ျမင္နဲ႔ စီမံခန္႔ခဲြ (manage) လုပ္မယ္ဆုိရင္၊ ဒီလူ၊ သူ႕ရဲ႕မိသားစုအိမ္ေထာင္စုက အမ်ားနည္းတူ ေနႏုိင္စားႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ Priority ကုိေရြးခ်ယ္တာဟာ Management ဆုိတဲ့စီမံခန္႔ခဲြမွဳလုပ္ငန္းစဥ္မွာအေရးၾကီးတဲ့အဆင့္ျဖစ္ပါတယ္။

Management ကုိကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဆရာ၀န္ေတြလည္းမျဖစ္မေနသင္ၾကရပါတယ္။ အထူးသျဖင့္လူထုက်န္းမာေရးအတြက္ေပၚလစီခ်ႏုိင္တဲ့ေနရာမွာအလုပ္လုပ္ေနၾကသူေတြတကယ္လက္ေတြ႕က်င့္သုံးဖုိ႔အေရးၾကီးပါတယ္။ဒီManagement ဆုိတဲ့စီမံခန္႔ခဲြေရးဆုိတာ စီးပြားေရးသမားေတြ မန္ေနဂ်ာေတြ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးေတြအတြက္ဘဲ သိရမယ့္ပညာမဟုတ္ပါဘူး၊ လူတုိင္း၊ အဖဲြ႕အစည္းတုိင္းမိသားစုတုိင္းသိရမယ့္ က်င့္သုံးရမယ့္ပညာျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ိန္နဲ႔ပတ္သက္လုိ႔စီမံခန္႔ခဲြမွဳ Time management၊ ေငြနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔စီမံခန္႔ခဲြမွဳ Money management စသည္ျဖင့္Management ကုိနယ္ပယ္အသီးသီးမွာလက္ေတြ႕သုံးလုိ႔ရပါတယ္။
Management ရဲ႕အေျခခံလုပ္ငန္းစဥ္ေတြက..
၁။ ျပႆနာကုိေဖာ္ထုတ္သတ္မွတ္ျခင္း determining problems
၂။ ထုိအထဲမွ ဦးစားေပးကုိေရြးခ်ယ္ျခင္း choosing the priority problem
၃။ ရည္မွန္းခ်က္ခ်မွတ္ျခင္း determining objectives or goals
၄။ ရည္မွန္းခ်က္ကုိအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္နည္းလမ္းလုပ္ငန္းစဥ္ေရးဆဲြျခင္း planning
၅။ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း implementing
၆။ ရလာဒ္ကုိအကဲျဖတ္သုံးသပ္ျခင္း evaluating outcomes and monitoring
တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကလြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္၂၀ေလာက္ကသင္ခဲ့ရဖူးတဲ့လူထုသြားက်န္းမာေရးပညာသင္ခန္းစာေတြထဲက တစ္ခုကုိ မွတ္မိသေလာက္ျပန္ေရးခ်ၾကည့္တာပါ။ စာသင္ခန္းထဲကစာေတြလည္း ဘ၀အတြက္သုံးတတ္ရင္အမ်ားၾကီးအက်ဳိးရွိမွာပါ။

အားလုံးခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ။

2 comments:

ေတာင္ေပၚသား said...

အကုိေရ အဓိက လူတုိင္း ဘာအေရးၾကီးဆုံးလဲ ဘာက အလုိအပ္ဆုံးလဲဆုိတာကုိ ခန္႕မွန္းတတ္မယ္လုိ႕ က်ေနာ္ကေတာ့ ထင္တယ္။ ဒါေပမဲ့ လုိက္လုပ္ဖုိ႕ရာမွာသာ ခက္ခဲေနတယ္လုိ႕ ျမင္မိပါတယ္။ အဓိက လုိအပ္ခ်က္ေလးေတြသာ ျပည့္စုံေနမယ္ဆုိ က်ေနာ္တုိ႕ ျမန္မာေတြ ေအာက္က်ေနမွာမဟုတ္ပါဘူး


ေလးစားလ်က္
ေတာင္ေပၚသား

ျဖိဳးေအာင္ said...

ဟုတ္ပါတယ္အကိုဥာဏ္
ခင္ဗ်ား။
လူအထင္ၾကီးျပီးေရာ လုပ္ျပတာထက္ လုပ္သင့္လုပ္ထိုက္တာကို လုပ္တာကမွ တကယ့္စီမံခန္႔ခဲြမွဳေကာင္းပါ။
ဆက္ေရးပါအကိုေရ..
အကိုပိုစ့္အတင္က်ဲေပမဲ့ တင္တဲ့
ပိုစ့္တုိင္း အသုံး၀င္လွပါတယ္။
အခ်ိန္ရတိုင္း ၾကိဳးစားျပီး ပုိစ့္ေကာင္းေလးေတြ တင္ေပးပါဦးဗ်ာ။။။